محل تبلیغات شما

8 راهکار تقویت حافظه

۱- از یادیارها استفاده کنید

اگر به دنبال این هستید که چگونه حفظیات قوی داشته باشیم؟ به شما توصیه می‌کنیم از خواندن این مطلب غافل نشوید.

یادیارها به شما کمک می‌کنند تا با سرعت زیادی عبارات و کلمات را به خاطر بسپارید و به یاد بیاورید.

یکی از این روش‌ها سر واژه‌گذاری است. یعنی می‌توانید اولین واژه هر کلمه را در کنار هم قرار دهید تا یک رمز به دست بیاید و به راحتی آن عبارت را حفظ کنید.

روش دیگر یادیار موسیقیایی است؛ زیرا موسیقی یک یادیار قوی برای خلق کردن یک ساختار محسوب می‌شود. شاید حروف الفبا را نیز از طریق موسیقی یاد گرفته باشید و به این باور رسیده باشید که به یاد آوردن قطعه‌ای از موسیقی راحت‌تر از به یاد آوردن عبارت‌ها و کلمه‌ها است.

۲- از روش بخش‌بندی استفاده کنید

از دیگر 

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن روش قطعه‌قطعه کردن یا بخش‌بندی مطالب است. شما می‌توانید با گروه‌بندی کردن اطلاعات در قسمت‌های کوچک‌تر حصار حافظه را بشکنید و اطلاعات بیشتری را در یاد خود نگهدارید. به خاطر بسپارید که در این روش می‌توانید مطالب را بر اساس ارتباط‌شان با یک‌دیگر سازمان‌دهی کنید؛ زیرا ذهن در مرحله اول به دنبال ایجاد ارتباط و الگو است.

۳- تقویت حافظه تصویری

از ویژگی‌های افراد باهوش داشتن حافظه تصویری قوی است. حافظه تصویری اتفاقات و وقایع را با استفاده از تصویرسازی بازگو می کند، به طوری که انگار دقیقا در همان لحظه در مقابل چشم اتفاق می‌افتند. این افراد توانایی دارند که با یک بار باز و بسته کردن چشم مطلب مورد نظر را با جزئیات کامل بازگو کنند.

کارشناسان معتقدند که پایدارترین نوع حافظه، حافظه‌ تصویری است. داشتن این قابلیت قادر است برگ برنده‌ای به منظور برد در کنکور و امتحانات مهم دانش‌آموزان باشد و از مهم‌ترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن به حساب بیاید.

۴- تکنیک تکرار با فاصله را فراموش نکنید

ممکن است تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که یک امتحان را می‌خوانید اما بلافاصله آن مطالب را فراموش می‌کنید، در صورتی که فعالانه تلاش کردید تا آن مطالب را به ذهن خود بسپارید. این مشکل ذات طبیعی فراموشی است. برای به یاد آوردن مطلب بهتر است آن را بازبینی کنیم.

برای شروع از فرجه‌های کوتاه ۲ یا ۴ روز بین جلسات استفاده کنید و زمانی که چیزی را با موفقیت به یاد آوردید، فرجه‌ها را به ۹ روز یا ۳ هفته یا بیشتر افزایش دهید. این کار باعث می‌شود ذهن‌تان به چالش بیافتد و مطالب در حافظه بلند مدت‌تان ثبت شود.

این روش از 

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن است؛ زیرا راه شکست دادن فراموشی استفاده از این روش است. حتی شما به کسانی که همیشه می‌پرسند که چگونه حفظیات قوی داشته باشیم؟ توصیه کنید که با به کارگیری این روش می‌توانند سریع‌تر یاد بگیرند و به یاد بیاورند.

۵- مدیریت استرس

یکی از دشمنان اصلی مغز و حافظه 

استرس به‌ شمار می‌رود. وجود استرس مزمن در طول زمان، باعث تخریب سلول‌های مغزی و از بین رفتن هیپوکامپ می‌شود. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که استرس در نابودی حافظه نقش دارد. یه همین منظور برای افزایش یادگیری و تقویت حافظه بهتر است مدیریت استرس را فرا بگیرید.

نکات زیر را به ‌خاطر داشته باشید:

  • انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید و همچنین هنر نه‌ گفتن را تمرین و اجرایی کنید
  • میان کارهای‌تان استراحت داشته باشید
  • با احساسات خود نجنگید و در عوض آن‌ها را ابراز کنید
  • تعادل مناسبی را بین کار و اوقات فراغت ایجاد کنید
  • فقط یک کار را انجام دهید و چند کار را با هم همزمان انجام ندهید.
  • از مدیتیشن به منظور افزایش سلامت استفاده کنید (زیرا اثرات خوبی بر سلامت دارد و قدرت 

    یادگیری و تمرکز را افزایش می‌دهد و از روش‌های تقویت حافظه محسوب می‌شود.)

لازمه تقویت حافظه تمرکز است. تمرکز به معنی دقت روی یک موضوع معلوم، بدون‌ آن که افکار دیگر ذهن‌تان را به خود مشغول کند. یک بعدی فکر کنید و افکار بیهوده و اضافی را کنار بگذارید و همه حواستان  را به کاری که انجام می‌دهید، بدهید. با این کار همزمان با کنترل ذهن خود، باعث تقویت حافظه خود نیز خواهید شد؛ زیرا تمرکز در زمان یادگیری، مدت زمان و تعداد دفعات برای تکرار موضوع را کاهش می‌دهد.

۶- خواب کافی

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب موجب بازنشانی مغز می‌شود که برای یادگیری و حافظه بسیار ضروری است. همچنین نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که چرت زدن به مدت ۴۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه در طول روز سبب افزایش ۵۰۰ درصدی حافظه می‌شود.

بالاترین مقدار تثبیت حافظه در خواب انجام می‌شود و مغز انسان بدون داشتن خواب کافی به دردسر می‌افتد. یکی از راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن همین خواب صحیح است. طبق تحقیقات زمانی که مطلبی برای اولین دفعه وارد مغز می‌شود، شکننده و فرار است و خوابیدن پس از یادگیری قسمتی از فرآیند به وجود آمدن حافظه است.

۷- ورزش

از مهم‌ترین روش‌های تقویت حافظه ورزش کردن است که برای سلامت ذهن و جسم بسیار ضروری است. مغز انسان برای کار کردن نیاز به اکسیژن دارد که ورزش باعث می‌شود بهبود جریان خون وارد شده به مغز می‌شود. ورزش کردن سبب آزاد شدن پروتئینی به نام 

کاتپسین B می‌شود که این ویتامین به سمت مغز حرکت می‌کند و سبب رشد نورون‌ها و ایجاد ارتباط تازه در هیپوکامپوس می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان داده که ورزش کردن پس از ۴ ساعت از یاد گرفتن مطلب جدید اثر فوق‌العاده‌ای در یادگیری و حافظه دارد.

یک مطالعه بر روی مغز موش‌ها و انسان‌ها نشان داد که تمرینات منظم موجب بازیابی در حافظه می‌شود. در مطالعه دیگر ثابت شد که تناسب اندام در مسن‌ها سبب کاهش روند کم شدن حافظه می‌شود. ورزش باعث بهبود توانایی شناختی نیز خواهد شد.

از روش‌های تقویت حافظه که بسیار موثر و جزئی است تنفس عمیق است. به کمک تنفس عمیق به اندازه کافی اکسیژن به سلول‌های مغز خواهد رسید. بهترین روش برای تنفس روش ۲-۴-۱ است. به طوری که یک شماره دم، چهار شماره حبس تنفس و دو شماره بازدم انجام شود. این نکته مهم را فراموش نکنید که اگر تنفس عمیق در طبیعت و یا هوای آزاد انجام شود خیلی بهتر از تنفس در هوای بسته است.

این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از علل کم کاری و ضعف حافظه نرسیدن اکسیژن خون به مغز است. بنابراین در هنگام مطالعه فضای اتاق باید اکسیژن لازم را داشته باشد.

۸- تغذیه مناسب

چه بخوریم تا حافظه قوی داشته باشیم؟ یکی از سوالات متداولی که برای افراد پیش می‌آید این است که برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ زیرا تغذیه و هوش انسان رابطه مستقیمی با هم دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • کندر

کندر معروف‌ترین 

خوراکی تقویت حافظه در طب سنتی، که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است. کندر صمغ درختی با همین نام است که مزه تلخی دارد. صمغ این درخت از قدیم به منظور درمان بیماری‌های زیادی توسط درمان‌گران طب سنتی استفاده شده است.

در حال حاضر نیز به ۳ صورت کندر خوراکی، بخور و موضعی استفاده می‌شود. کندر در تقویت حافظه و ضعف حافظه تاثیر زیادی دارد. همچنین خوردن این صمغ در دوران کودکی می‌تواند به تقویت میزان هوش کمک کند.

  • آووکادو

یکی از بهترین میوه‌های تقویت حافظه است که چربی‌های اشباع نشده و خوب دارد و در بهبود عملکردهای شناختی مغز عملکرد مناسبی دارد. پروتئین این میوه زیاد و قند آن کم است.

  • چغندر

نیترات موجود در چغندر سبب می‌شود که گردش خون راحت‌تر و عملکرد مغز بهتر باشد. همچنین چغندر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، خاصیت ضد سرطانی دارد.

  • بلوبری

خوراکی تقویت حافظه دیگری که از مغز در برابر استرس و فشار حفاظت می‌کند، بلوبری است. زیرا مقدار زیادی از گالیک است در آن وجود دارد.

  • کلم بروکلی

کولینی که در کلم بروکلی موجود است باعث تقویت، شادابی و هوشیاری حافظه می‌شود.

  • شکلات تلخ

شکلات‌های تلخ دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که خاصیت ضد التهابی دارند و موجب بهبود گردش خون در مغز می‌شوند. شکلات هر چقدر تلخ‌تر و تیره باشد برای سلامتی بهتر است.

  • روغن زیتون خام

شاید بتوان در جواب سوال 

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ روغن زیتون را سفارش کرد؛ زیرا یک غذای خوب برای مغز و تقویت حافظه است و از بدن در برابر ماده‌ای به نام ADDL که موجب آایمر می‌شوند، حفاظت می‌کند.

  • گیاهان سبز

نتایج تحقیقاتی نشان داد گیاهان سبزی مانند اسفناج، کاهو و … در عملکرد مثبت مغز تاثیر فراوانی دارند. در این تحقیق مشخص شد افرادی که از گیاهان سبز در طول روز چند وعده استفاده می‌کنند، کمتر به اختلالات مغزی و حافظه دچار می‌شوند. در نتیجه این گیاهان برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند.

  • رزماری

کارنوسیک موجود در رزماری از مغز در مقابل رادیکال‌های آزاد شیمیایی جلوگیری می‌کند. همچنین مغز را در برابر آایمر و سکته محافظت می‌کند.

  • ماهی سالمون

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که سبب بهبود حافظه و افزایش تمرکز می‌شود.

  • زردچوبه

جالب است که بدانید زردچوبه به‌عنوان خوراکی تقویت حافظه محسوب می‌شود؛ زیرا افزایش سطح هوشیاری و پردازش مغز را به دنبال دارد. پس از مصرف این ماده غذایی در غذاهای‌تان غافل نشوید.

  • گردو

گردو سرشار از ویتامین E است که حافظه را توسعه می‌بخشد.

  • عسل

عسل برای تامین انرژی لازم در مغز به جای شیرین کننده‌های مضر، بسیار موثر است.

  • چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول و آنتی‌اکسیدان باعث به وجود آمدن آرامش روانی و نیز تقویت حافظه می‌شود.

  • عدس

لیستین موجود در عدس باعث افزایش هوش و حافظه می‌شود. این ماده در شیر نیز وجود دارد.

  • ویتامین ب ۱۲

از ویتامین‌های مهمی که نقش موثری در حافظه دارد ویتامین ب۱۲ است. این ویتامین در غذاهای حیوانی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ و … یافت می‌شود و کمبود آن موجب مشکلات حافظه می‌شود.

منبع : مطالعه شریف


آموزش فیزیک فارابی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی